Tuesday, September 3, 2013

Vilhelmina 2013

Jakten er endelig i gang og den tradisjonelle turen til Vilhelmina er over. Inntrykkene og opplevelsene har vært mange og gode, spesielt gledelig var det å følge Frisk under sin første skikkelige jakthøststart. Han har utviklet seg til å bli en utpreget tiurhund og alle mine tiurer ble felt for ham. Den råeste opplevelsen hadde jeg i enden på et lite myrdrag, hvor gammelskogen var forholdsvis glissen. Frisk hadde nøstet på et beitespor en stund og festet etter hvert en stram stand. Her måtte det bare være fugl. Kommer opp i standen og Frisk avanserer villig. Fester ny stand etter 20 meter. Like før jeg kommer opp tar en røy til vingene litt upresist, 15 meter foran Frisk. Jeg skyter og røya går i bakken. Til min store forundrelse står fortsatt Frisk som spikret i skogkanten, uten interesse for den felte røya. Merkelig. Jag tar to skritt frem før jeg får svar på hva som hadde skjedd. En flott tiurkylling var spikret 5 meter foran unghunden og var sjanseløs da han tok til vingene. Helt rått å få oppleve slike situasjoner for en unghund i tiurskogen!
Bestandsmessig er nok ikke 2013 noe toppår i de svenske skoger. Men, jaktlaget vårt kan nok uansett ikke klage på jakten. Flere fine kull har vi sett, mange herlige og intense situasjoner med hundene har vi hatt og noen fugl i sekken ble det. Det gledelige var å se at det var storfuglen som hadde greid seg best gjennom sommeren.
Takker gjengen for et usedvanlig godt selskap og mange trivelige kvelder og dager i skogen :-)  

No comments: