Saturday, March 3, 2012

Mye fuglehundtrening i vente! ;-)

Nå som jakten er over er det på tide å ta opp dressuren på ro i oppflukt på Sipmek. Jeg er meget priviligert som bor slik til at jeg har rypene bare et steinkast fra husveggen. Dette skal jeg utnytte til det fulle. Den siste måneden har det stort sett hver dag blitt minimum et par stander på Sipmek etter arbeid. Med enda lengre dager vil det nok bli enda flere muligheter for dressur fremover. Prøver å få til mellom én og to timer slipptid hver dag fremover, og fokusere på dressuren, ikke fotografering og annet "tull". Ser allerede fremgang, og Sipmek begynner igjen å bli nogenlunde grei å stoppe, så lenge rypa ikke letter mellom føttene på han. Men det er nettopp dette jeg ønsker; størst mulig provokasjon, så jeg får mulighet til å korrigere uønsket ettergang. Rypene utpå øyene her er mindre sky enn alle andre bestander jeg har sett, trolig grunnet lite jaktpress, noe som i sin tur gir mange flotte situasjoner for hund og fører. 
De "tamme" rypene her legger også grunnlaget for optimal opptrening av UNGHUND, et tema jeg kommer tilbake til i et senere innlegg.............. ;-)  




For å se bilder og filmsnutter fra fuglehundtrening, trykk her.

No comments: