Tuesday, November 20, 2012

Idrefjällens Frisk - En kommende storjeger??



Første svartfugl felt for Frisk - en orrhane.
Helgen 17.-18. november tok jeg turen hjem til Fosen for å gjøre et forsøk på å lure skogsfuglen. Begge hundene skulle være med. Lørdags morgen startet jeg og hundene ut i grålysningen. En god del snø hadde forsvunnet, men fortsatt lå det en del "bråkesnø" på myrene og skyggesidene, som gjorde det vanskelig å gå lydløst. Ikke ideelle forhold for å overliste den sky novemberfuglen. Hadde flere nestensjanser fra morgenen av. Både på skogsfugl, men også endel rype hadde trukket ned i storskogen. Dessverre ble det ingen skuddmuligheter, men fikk flere situasjoner hvor jeg fikk bekreftet at dressuren er bra i rute på Frisk, som ikke gikk etter en eneste gang i oppflukt. Like før vi skal gå ned den siste kneika mot bilen skjer det ting. Sipmek går nederst i et myrdrag og viser at det har vært fugl og beitet i området. Frisk er også løs, men i stedet for å jobbe på beitefoten går han seg rett inn på fuglen og fester en stram stand på skrå imot meg. Jeg tar noen få skritt fremover før en orrhane letter presist, fem meter foran unghunden som er skjult bak ei tett gran. Fuglen kommer ikke mange meter før den blir innhentet av magnumsvermen og deiser død i bakken. I kaoset blåser jeg sittkommando i fløyten, men jeg ser ikke Frisk. Sipmek registrerer også at det felles fugl og raser opp til fuglen i kjent stil, uten å adlyde fløytesignalet - som vanlig. Jeg går opp mot der jeg så Frisk i stand, og der sitter han jaggu meg som en prest og ser på fuglen som ligger død ti meter foran! :-) Svartfugl nr. 1 for Frisk var et faktum!

Ny tur dagen etter. Sipmek og Frisk går i samslipp i gammelskogen. Etter en stund blir hundene borte i ei bratt li med tett gran- og furuskog, og på GPS'en står det at Sipmek står i stand. Frisk har ikke GPS sender på, men jeg regner med at også han står i stand. I følge GPS'en befinner Sipmek seg 13 meter ovenfor meg når et beist av en gammelhane slipper seg på vingene utfor lia. Ikke noen god sjanse, men det får man sjeldent så seint på sesongen i skogsfuglskogen, så jeg slenger i vei et kjapt skudd mellom tretoppene. Overraskende nok, klapper hanen sammen i skuddet, men er ikke dødelig truffet. Sipmek er raskt etter og får tak i den vingeskutte hanen. Har enda ikke sett Frisk, men når jeg nærmer meg oppfluktstedet sitter han helt rolig å ser på hvordan Sipmek behandler den skadde fuglen, som om han har jaktet i 10 år! Trengte ikke å blåse i fløyten engang!
Deretter tar vi oss en tur opp for å se etter rypa. Hagla henges på ryggen og Frisk slippes på. Han finnes ganske raskt i stand. Et par ryper tar til vingene et stykke foran og Frisk går ikke etter så mye som en centimeter i oppflukten :-) Filmet situasjonen, som du kan se under:

Frisk i stand på ryper.

Kommer oss etter hvert ned i skogen igjen og er i kontakt med flere fugl uten at det blir skuddmulighet. Jeg setter kursen mot et område jeg nesten alltid finner orrfugl. Bestemmer meg for å forsøke å filme om det skal bli stand, så jeg fester et action-kamera på hodet. Ikke lenge etter ser jeg at Frisk står på en liten haug ovenfor meg. Oppe i situasjonen ser jeg at Sipmek også er i stand. Går opp mellom hundene og skjønner at fuglen må sitte bak ei stor skjørtegran. Og ganske riktig, orrfuglen tar til vingene, men rekker ikke å ta mange vingeslagene før den bankes i bakken av den kraftige ladningen. Frisk er igjen rolig i oppflukt og skudd! :-)
Du kan se situasjonen under:

Feller orrfugl for Frisk og Sipmek

Se flere bilder og filmsnutter av hundene:
Idrefjällens Frisk
Finnvola's Sipmek

No comments: