Tuesday, December 25, 2012

Frisk rakk å bli "gammeltiurhund" i 2012

Frisk's første gammeltiur, 10 mnd gammel :-)
Etter en opplevelsesrik første jakthøst for lille Frisk, manglet fortsatt den største prestasjonen: å få has på selve gammeltiuren. Å presentere en voksen tiur for en god skuddmulighet er noe rutinerte hunder ofte også har problemer med, da tiuren er en meget intelligent og sky fugl, som ikke er redd for å ta beina fatt for å komme seg unna farer. Da gjelder det å ha hunder som er tøffe i hodet og følger knallhardt på til tiuren føler seg så presset at han ikke tørr å lette. Akkurat denne egenskapen er avgjørende i mitt valg av hunder, Gordonsetter.
Idrefjällens Frisk, som jeg fikk hjem fra Sverige i april viste allerede tidligere i høst at han er "tøff nok" på fuglen til å få tiuren til å trykke. Men under jakt har ikke marginene vært på vår side når det gjelder gammeltiur. Dette skulle det bli forandring på like før jul, når Frisk akkurat hadde blitt 10 måneder gammel.
Etter flere nestensjanser på storfugl gikk både Sipmek og Frisk i samslipp. Sipmek hadde lagt seg ut på vinden oppover lia, mens Frisk søkte målbevisst av myrdraget foran meg. I enden på myra, akkurat der gammelskogen står tett ned en bratt kant fester Frisk en stram stand. Sipmek kommer også inn i samme område, men respekterer ikke standen til Frisk og tar mer eller mindre over føringen. Jeg kommer meg opp i standen og slipper meg til høyre for hundene for å få en bedre vinkel om fuglen skal slippe seg nedover lia. Og det er akkurat det som skjer. Tiuren letter på 20 meters hold og blir raskt innhentet av to haggelladninger og går i bakken. Til min store forskrekkelse kommer gammel'n seg på vingene igjen og slipper seg ned lia og inn i gammelskogen. Sipmek stuper etter den hardt skadde fuglen, mens Frisk forholder seg forholdsvis rolig på skuddplassen. Gleden er stor når jeg finner igjen Sipmek nede i skogen, med gammeltiuren død mellom føttene :-) Frisk's første gammeltiur var et faktum! :-)

Situasjonen ble filmet:

Tiurfelling

Se flere bilder og filmer av Frisk:

Idrefjällens Frisk

No comments: